Ingen bil symboliserar både en geografisk del och en historisk epok lika tydligt som Trabanten. Med sin unika design för den omedelbart tankarna till gamla Östtyskland, där den var enormt vanlig under större delen av 1900-talet. Trabanten hade sannerligen sina nackdelar, men trots det – eller kanske tack vare – har den blivit kultförklarad runt om i världen och fått en spridning långt större än den som tillverkaren någonsin hade kunnat hoppas på. Även om nyproduktionen av Trabant har avstannat finns det en levande andrahandsmarknad där Trabanten är ett hett villebråd och ett drömobjekt för många samlare.

 

Det var VEB Sachsenring som var biltillverkaren bakom modellen Trabant. Under ett tidsspann på omkring 30 år i mitten av 1900-talet spottade fabrikerna ur sig otaliga Trabanter: en uppskattning hävdar att det tillverkades över tre miljoner exemplar av modellen, vilket var en gigantisk siffra under den perioden. En anledning till att den blev så lättigenkännlig, och än i dag har ett distinkt utseende, är att den förblev i princip oförändrad under hela dess tillverkningsperiod. Det innebar att alla Trabant-ägare hade i stort sett likadana bilar, vilket adderade till dess kultförklaring. När muren föll mellan Väst- och Östtyskland vällde det bilar från öst till väst, där en ansenlig del var just Trabanter.

 

De första Trabanterna började tillverkades 1957 och det var också då som massproduktionen av bilen kom igång. Trabanten lämpade sig utmärkt för storskalig tillverkning då den var relativt enkel att sätta ihop och hade ett okomplicerat utseende. Även invändigt var det långtifrån någon toppmodern teknik som bilen hade utrustats med. När utvecklingen började gå framåt ledde det till att Trabanten fick ett rykte om sig av att vara något utdaterad, vilket ytterligare spädde på dess kultstatus. Att bilen var en relativt enkel konstruktion var ett medvetet beslut då det också innebar att bilförsäljarna kunde hålla priset nere och öka den totala försäljningen.

 

I dag är alltså Trabanten något av ett kulturhistoriskt monument över Östeuropa innan järnridån drogs åt sidan, och det har förstås tyskarna dragit nytta av. Eftersom intresset för Trabanten är bastant har några driftiga entreprenörer sett till att anordna Trabant-safari. Det innebär att den som vill får, mot en avgift, sätta sig i en Trabant och åka runt, precis som på den gamla goda tiden. Trabant-safari finns i både Berlin och Dresden, där det både finns specialutrustade bilar och bilar i originalutförande. De har alla gemensamt att de är den klassiska Trabant-modellen.

Trabant 1