Få bilmärken har väl uppnått sådan kultstatus som Cadillac. I synnerhet är de klassiska modellerna från 1950- och 60-talen ovanligt igenkännliga och åsikter kring dem är ofta lika starka som deras formspråk. Cadillac förknippas med typiskt amerikanska bilar från efterkrigstidens ekonomiska boom, då medelklassen breddades och började köra bil. Dessa bilmodeller liknar enligt dagens mått rullande vardagsrum snarare än praktiska fordon. Tresitsiga säten både fram och bak, stora och plufsiga som TV-soffor. Och så naturligtvis väl tilltagna yttre dimensioner – ju bredare och längre bil, ju bättre bil, tycks dåtidens motto ha varit.

Meningarna går isär

Hur tilltalande dessa vrålåk egentligen är tvistar bilentusiaster världen över om. Klart är dock att de enligt dagens standard är synnerligen opraktiska, oavsett vad man anser om deras estetiska värden. De tillverkades under en tid då städer var mindre täta och bensinen betydligt billigare. Idag har dock den 113-åriga biltillverkaren förnyat sitt formspråk. Deras moderna modeller är fortfarande fräsiga och starka i sina uttryck, men har anpassats i storlek till förändrade bilvanor. Vrålåk kan de dock fortfarande anses vara, med tanke på prislappen. Men ren lyx är det inte fråga om. Faktum är att världens dyraste bil är en fartfylld italienare. En gammal veteran av samma rang som Cadillacs klassiker – men med en prislapp på 500 miljoner!

Bilar som investeringar

Det råder ingen brist på entusiaster som ömt vårdar sina gamla veteranbilar från Cadillac och andra tillverkare. Nog för att det kan bli en kostsam hobby, men få har möjlighet att spendera en halv miljard på en enda bil. Dyrgripen är en av Ferraris mest klassiska modeller, och onekligen finns det pengastinna samlare av italienska prestandabilar. Man får hoppas att den 50 år gamla bilen kan bjuda på körglädje nog att motivera utlägget. Sannolikt ser köparen bilen som en investering att sitta på, tills värdet ökar ytterligare. Den inställningen är tydligen inte ovanlig bland ekonomiskt blygsammare samlare heller. Även överkomliga veteranbilar kan öka i värde, om de renoveras och vårdas varsamt.