När det kommer till klassiska bilmärken är det svårt att undvika att nämna Lada. Även om den aldrig slog igenom på bred front på svenska vägar har märket ändå en kär plats i alla bilkännares hjärtan. Lada blev nämligen något av en kultklassiker tack vare dess öststatsinspirerade design och den fick länge symbolisera en värld som var avlägsen från vårt Sverige. Eftersom Lada sålde bilar i miljoner exemplar under flera årtionden finns det än idag välbehållna bilar som rullar på vägarna runt om i världen och de fortsätter att vara eftertraktade på andrahandsmarknaden bland bilentusiaster.

 

Bilmärket Lada grundades i dåvarande Sovjetunionen 1966. I hemlandet var det dock få som kände bilen vid det namnet eftersom Lada riktade sig till en internationell publik. I Ryssland hette bilen istället Zjiguli även om bilarna var identiska sett till utseende och tillverkning. Exporten av bilar skedde framför allt till närliggande länder samt andra delar av Sovjetunionen. Det gör att det idag finns gott om Lada-bilar i länder som Ukraina och Rumänien eftersom de köpte stora volymer när det begav sig på 1960- och -70-talet. Under 1980-talet hade Lada blivit ett så starkt varumärke att ledningen beslöt sig för att använda det även för ryska bilar.Lada 1

 

Det klassiska utseendet för en Lada var tydliga linjer som gav bilen ett något kantigt utseende. Lada valde alltid att fokusera på funktionalitet, vilket gjorde att den knappast vann några internationella priser för sin design. Trots det – eller kanske just därför – är det många som idag äger en Lada mycket tack vare dess säregna utseende. Även i Sverige finns det en importör av Lada-bilar vid namn Lada Sweden AB. Lada fortsätter att tillverka nya bilar än idag, men många bilar av märket som köps och säljs har redan rullat några mil och finns att köpa begagnat.

 

Under de senaste åren har Lada skakats av vissa ekonomiska problem som ställdes på sin spets under finanskrisen som inleddes 2008. Precis som biltillverkare i både Sverige och andra länder fick Lada statlig hjälp för att komma på fötter igen och återuppta tillverkningen. Försäljningen har dock aldrig nått upp till de gamla nivåerna igen. Många väljer att lägga pengarna på annat, som exempelvis att renovera huset eller köpa ett nytt badkar.